KONTAKTA OSS MITT KONTO SKAPA KONTO
MIN SHOPPINGBAG ÄR TOM
HEM KÖP SKRÄDDARSYTT KÖP KOLLEKTION TYGER

FAQ's


1.    
Hur gör jag för att handla flera plagg på samma köp?
2.    Hur gör jag om jag önskar köpa en skjorta lik den jag köpte senast?
3.    Hur lång är leveranstiden?
4.    Jag vill skicka min order som en gåva – hur skriver jag in namn och adress till mottagaren?
5.    Hur ändrar jag min adress i min profil?
6.    Kommer mina mått att sparas på min profil för kommande köp?
7.    Var kan jag läsa mer om skillnaden mellan de olika tygen?
8.    Tillverkar ni skräddarsydda skjortor även för kvinnor?
9.    Kan jag köpa en skjorta med kort ärm?
10. Hur ändrar jag detaljerna på min order om jag redan har klickat igenom köpet?
11. Kommer kläderna att krympa, och isåfall med hur mycket?
12. Vilken modell ska jag välja?
13. Hur gör jag om jag inte är nöjd och vill returnera min skjorta?
14. Hur använder jag presentkort eller rabattkod för att handla på hemsidan?
15. Vad betder de olika tvättinstruktionerna på plagget?
16. Vad betyder “status display” i order historiken på min sida?
17. Vad innebär vår privacy policy?
18. Var produceras dina skräddarsydda plagg?
19. Kommer priset på plaggen att variera om jag lägger till olika design val?
20. Vilken typ av tyger använder vi?
21. Vad blir leveranskostanden om jag köper flera plagg?
22. Kan jag få mina initialer broderade på de skjortor som jag köper?
23. Vad ska jag göra om mina köp inte levereras till min hem- eller jobb adress?
24. Hur kan jag kolla efter mer information om tyg eller era färdig designade skjortor
25. Hur köper jag en produkt?
26. Information om betalning och priser
 

1.    Hur gör jag för att handla flera plagg på samma köp?
När ditt plagg är färdigdesinat och ligger i kundvagnen så klickar du helt enkelt på "Design another" eller “Go to collection” för att fortsätta lägga handla av vårt fina utbud. Om du klickar på kundvagnen så kan du köpa fler skjortor enkelt genom att klicka på plusset “+” bredvid skjortan. Du kan närsomhelst avsluta shoppandet/sluta handla/logga ut när du har handlat färdigt genom att klicka check-out uppe i det högra hörnet.

2.    Hur gör jag om jag önskar köpa en skjorta lik den jag köpte senast?
När du loggar in med dina inloggningsuppgifter så kommer du automatiskt att hamna på ”Min sida”. Väl där kan du leta efter en knapp som heter "Order history” och som visar en lista med alla dina tidigare köp. Om du klickar på ett av dessa tidigare köp så får du se ännu mer detaljer kring just det köpet, tillexempel skjorta, tyg, knappar osv för just den ordern. Du kan utgå från dessa tidigare ordar och fundera kring designen och om du vill ha samma tyg även denna gång.  Du kan också köpa en annan skjorta samtidigt genom att kicka på “order similar” eller ”copy the existing model” to the designer” genom att klicka på “copy the shirt to designer”.

3.    Hur lång är leveranstiden?
Vår ordinarie leveranstid är 4 veckor för skräddarsydda plagg, men det kan variera lite beroende på situation. Du hittar mer information kring leveranstiderna under “terms and conditions”.

4.    Jag vill skicka min order som en gåva – hur skriver jag in namn och adress till mottagaren?
Om du vill att skjortan leveras till ett annat namn på en annan adress än din egen, så måste du ändra din profil temporärt. Med andra ord, du ändrar namn och adress men låter all annan information stå orörd. Så snart som din order har levererats så kan du logga in och ändra tillbaka informationen i din profil till din egen igen.

5.    Hur ändrar jag min adress i min profil?
Du kan ändra all personlig information själv genom att i din profil klicka på "login details" och sen klicka på "name".

6.    Kommer mina mått att sparas på min profil för kommande köp?
Ja, din kompletta profil inklusive alla mått kommer att sparas till dess att du väljer att radera eller redigera dem. När du handlar hos oss nästa gång kan du därför enkelt designa dina nya plagg och sedan lägga till din sparade profil men dina individuella mått.

7.    Var kan jag läsa mer om skillnaden mellan de olika tygen?
Klicka på det lilla förstoringsglaset på design sidan eller på tygöversikts för att detaljerad information om tygerna. Du kan också läsa mer om våra tyger genom att klicka på “Our fabrics” som har en länk längst ner på varje sida.

8.    Tillverkar ni skräddarsydda skjortor även för kvinnor?
Våra skjortor kommer att finnas tillgängliga för kvinnor under hösten

9.    Kan jag köpa en skjorta med kort ärm?
Ja, om du väljer kort ärm under ”Detail your shirt”. Du skriver in ärmlängden efter dina egna personliga matt senare under köper, I “measurements guide.”

10. Hur ändrar jag detaljerna på min order om jag redan har klickat igenom köpet?
Så länge som plagget ännu inte har tillverkats så har du möjligheten att ändra detaljerna oh måtten genom att skicka ett mail till vår kundservice på shop@ernestomorretta.com. Du kan se om ordern har börjat tillverkats genom att logga in på ditt konto eller genom att kontakta kundservice.

11. Kommer kläderna att krympa, och isåfall med hur mycket?
Våra tyger är förtvättade för att minska krympningen till ett minimum, men bomulls tyger kan fortfarande krympa lite. Vi justerar måtten något för krympning vid köp av vissa tyger redan vid din beställning.

12. Vilken modell ska jag välja?
När du väljer en modell är det viktigaste hur komfortabel den känns, därför är det just detta som bör styra ditt val av skjortmodell.
Vår Slim fit modell är noga skuren för att passa din kropp utan oönskat överflödigt tyg. Notera dock att vi självklart adderar ”rörelse” tyg till din skjorta när vi skapar den.

Om du vill ha lite mer plats för rörelse i din skjorta rekommenderar vi er att välja modellen Normal fit. Den är också skuren för att matcha din figur, men lämnar lite mer plats till dig att röra dig i. En bekväm modell men som samtidigt ger ett formellt intryck,

För mindre formella tillfällen eller om du vill ha mycket plats att röra dig i så tycker vi att du ska välja vår modell Loose fit. Denna modell är rakt skuren vilket lämnar mycket plats för rörelse i skjortan.

13. Hur gör jag om jag inte är nöjd och vill returnera min skjorta? 

 

I enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) har konsumenten som huvudregel ångerrätt (§9). Avser distansavtalet en vara som skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren avtala bort ångerrätten (§5). Genom detta avtals godkännande godkänner du även att ångerrätten ej gäller vid köp av Ernesto Morrettas skjortor eller övriga specialtillverkade produkter. Vad avser övriga produkter gäller huvudregeln och konsumenten har då rätt att frånträda ett distansavtal genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från fristdagen eller inom sju arbetsdagar från fristdagen. Fristdagen är samma dag som konsumenten tar emot varan. Du har rätt att kontrollera varan. Ångrar du därefter köpet och du har tagit hänsyn till ovanstående begränsningar för specialtillverkade produkter kan du, efter att ha kontaktat vår kundservice, returnera varan i originalförpackningen om den är i väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten avseende icke specialtillverkade produkter utövas mot:

 

Textil YCR AB

 

 

Box 132

 

 

SE- 111 73 Stockholm

 

 

Sweden

 

 

14. Hur använder jag presentkort eller rabattkod för att handla på hemsidan?
För att använda ett presenkort eller rabattkod så skriver du in koden på dem när du checkar ut din order. När du sedan klickar "OK" kommer rabatten automatiskt att dras ifrån köpesumman.

15. Vad betder de olika tvättinstruktionerna på plagget?
Klicka på “våra tyger” för att se länken till våra tvättråd.

16. Vad betyder “status display” i order historiken på min sida?

När du har lagt din order, så kan du genom ditt konto följa status på Din skjorta hela vägen genom seks olika faser, listat nedan:

 

Order accepterad - detta är fasen då vi ser över dina mått och godkänner din order. Om vi finner något anmärkningsvärt med dina mått kommer vi att kontakta dig.

Väntan på produktion – ordern har blivit godkänd och kommer att produceras så snart det finns ledig kapacitet i produktionsledet.

I produktion– detta betyder att din order bearbetas och befinner sig någon stans i produktionsledet.

I transit till DC – är när vi transporterar skjortan/skjortorna från vår produktion till distribueringscentralen.

Väntande distribuering – skjortan/skjortorna  har ankommit till distribueringscentralen och kommer snarligen att packas och skickas till dig.

Skickad– din beställning har skickats till dig och kommer du kommer snart att få din/a skjorta/or.

Om ordern inte går igenom, så får du detta meddelandet:
Misslyckad/avbruten– order har avvisats på grund av fel i betalningen. Om detta händer vänligen försök igen eller välj ett annat betalningssätt.

 

17.     Vad innebär vår privacy policy?
Ernesto Morretta är ansvarig för all personlig information som du registrerar hos oss. Vi åtar oss att hantera denna information med integritet och i enighet med jurisdiktionen.  Innan du lägger en order hos oss så måste du register dig med ditt namn, email och leveransadress. Den email och leverans adress som du har angett kommer att användas enbart för att kunna leverera din order till dig och för kundservice hantering, och i relevanta fall för att skicka nyhetsbrev. Ingen tredje part kommer att kunna nå denna personliga information. För mer information kring detta läs gärna vår Privacy Policy.

18.     Var produceras dina skräddarsydda plagg?
Vi producerar alla våra måttsydda plagg i vår fabrik i Istanbul, Turkiet. Vi har full överblick och insyn i arbets- och miljö förhållanden. Därför kan vi garantera att all produktion utförs under rättvisa och korrekta omständigheter. 

19.     Kommer priset på plaggen att variera om jag lägger till olika design val?
Nej. Du kan välja att lägga till exempelvis konstrasttyg, olika knappar, trådfärg osv men det kommer inte att påverka priset. Det enda som påverkar priset är valet av olika tygkvalitéer, allt annat ingår.

 

20.     Vilken typ av tyger använder vi?
Genom att försöka bidra till de olika biologiska agrikulturella systemen och till att främja en hälsosammare miljö– arbetar Ernesto Morretta enbart med organiskt odlad bomull. För mer information kring vår tillverkningsprocess och våra plagg- läs om ”our Mill.”

21.     Vad blir leverans kostanden om jag köper flera plagg?
Oavsett hur många skjortor du köper kommer leveranskostanden aldrig att överstiga kostanden av att skicka bara en skjorta.

22.     Kan jag få mina initialer broderade på de skjortor som jag köper?
Ja! Detta val kan du välja under ”Details - Optional”. Det kostar inget extra, precis som med alla andra valbara extra tillägg under denna sektion

23.     Vad ska jag göra om mina köp inte levereras till min hem- eller jobb adress?
Skicka ett mail till vår kundservice HÄR

24.     Hur kan jag kolla efter mer information om tyg eller era färdig designade skjortor
Genom att klicka på en av våra produktkategorier ”Fördigdesignat” eller ”Tyger” på toppen, så kommer en lista av alla våra skjortor och tyg. Klicka på den skjorta eller tyg som du vill titta mer på. Du kommer då att få se en mer detaljerad bild av varje produkt.

25.     Hur köper jag en produkt?
Klicka på LÄGG I SHOPPINGBAG för att lägga till en produkt i kundvagnen . Använd knappen bredvid det valda plagget. Din order kommer inte att gå igenom för än du fortsätter till ”kassan” för godkännande av order och betalning. För att fortsätta till ”kassan”, klicka på länken "kassan" uppe i det högra hörnet. Kontrollera din order och leveransadress, klicka sedan på “Fortsätt till betalning". Fyll i betalningsinformationen och klicka på “köp” för att genomföra köpet. En preliminär orderbekräftelse kommer då att skickas till den email adress du registrerat hos oss.

26.     Information om betalning och priser
Vi accepterar kortbetalning med Visa, Eurocard, MasterCard and American Express. Hela summan för din order kommer att dras från kortet samma dag som plagget skickas till er. Om landet du bor i är med i Europeiska Union (EU) så inkluderar priserna svensk moms med 25 %. Fraktkostnader tillkommer och kommer att adderas på köpesumman. Ordrar som skickas till land utanför EU kan beläggas med moms, import kostnader och/eller skatter, vilket framkommer när paketet når land.  Ernestomorretta.com fraktar ditt paket I enlighet med Incoterm Delivered Duty Unpaid (DDU). Detta innebär att vi inte lägger på moms eller andra skatter på ordrar till länder utanför EU och vi kan inte förutspå vad dina eventuella följdkostnader i hemlandet kan bli. Om du stöter på några sådana extra kostnader så måste de bli rendered in order for your package to clear customs. Kontakta ditt lokala customs kontor för mer information.För mer information kring betalning och priser, läs våra KÖPVILLKOR.

GLOBAL LEVERANS 100 % SÄKERT NÅGRA FRÅGOR?
Ernesto Morretta är ett ledande varumärke för högkvalitativa skräddasydda Italienska skjortor. Skrädderiet har sitt ursprung i Veneto och mer än 70 års erfarenhet utav tillverkning av skräddarsydda skjortor. Ernesto Morretta arbetar enligt tradionell hantverksteknik och använder bara 100% Egyptisk bomull från Giza. Skrädderiets utbud av tyger tillhör idag marknadens största. OM ERNESTO MORRETTA

OM OSS
VÅRT HANTVERK
VÅR FABRIK
OM SKJORTOR
KUNDSERVICE

FAQ'S
KONTAKTA OSS
KÖPGUIDE
MÅTTGUIDE
SEKRETESS
PRAKTISK INFORMATION
KÖPVILLKOR
REDAKTIONELL

INSPIRATION
KOLLEKTION
ERNESTO I PERSPEKTIV
ERNESTO I MEDIA
KUNDKOMMENTARER
FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER
 


COPYRIGHT © 2017 ERNESTO MORRETTA
Org.nr - 556896-0073